Az érzelmi intelligenciát vizsgálva elmondhatunk öt dolgot, amitől jól vagyunk, és az érzéseinkhez fűződő viszony jó viszonnyá válik.

1. Nem csak akkor veszek észre egy érzést, amikor az már tombol.

Akkor tudok magammal jól bánni, ha nem csak akkor veszek észre egy érzést magamban, amikor az már tombol. Amikor születik egy érzés bennem, már tudatában vagyok annak.

John Gottman mondja, hogy egy megcsalásig 24, egymástól jól elkülöníthető lépésen keresztül jutunk el. Amikor valaki a hűtlensége kapcsán azt mondja, hogy „ez csak úgy megtörtént”, az komoly kérdéseket vet föl. Hogy lehet, hogy az a 24 lépés egymás után csak úgy megtörtént? Gyanús. Mert mind a 24 lépésnél valamilyen érzés jelenik meg, aminek teret adok, és ehhez kötök valamilyen döntést, cselekvést.

A kiégésben veszélyeztetett személy tűzoltásszerűen próbál magának jót tenni. De ekkor már ég a ház, és ezt próbálja oltani. Mi lenne, ha inkább olyan házat építenénk, ami kevésbé ég?

Tehát az első, hogy én szülőként magamnak vagy a gyermekemnek nem azzal tudok segíteni, ahogyan az érzés következményéhez, azaz a tomboláshoz vagy a meneküléshez viszonyulok. Hanem úgy, hogy folyton-folyvást ott vagyok az érzésnél, annak megjelenésénél is.

2. Stresszhelyzetben jobb reakciókat adok.

Egy érzelmileg fejlesztő szülő mellett miért leszek jobban? Azért, mert ebben a folyamatos fejlesztésben megtanulom megnyugtatni magamat. Ha már felfedeztem az érzéseimet, és kapcsolatban vagyok velük, akkor elsajátítom, hogy hogyan tudom magamat jobb helyzetbe hozni. Ennek nagyon világos következménye, hogy a stresszhelyzetekben jobb reakciókat adok. Hiszen megtanultam, mit kell tennem akkor, amikor az érzéseim elkezdenek felerősödni, hullámozni.

Már egy ötéves kisgyerek is más reakciókat ad stresszhelyzetben, ha egy érzelmileg fejlesztő szülő mellett nőhetett fel. Ha egy gyereknek segítenek a szülei, hogy az érzéseivel kezdjen valamit, és nem csak engedélyt adnak neki azok átélésére, vagy elutasítják, büntetik érte, akkor elindul egy pozitív spirál. A gyerek az érzéseinek egy sokkal kezelhetőbb formáját éli át.

Ha olyan mondatokat mondunk, mint „Nem lesz életképes, ha fél.”, “Semmire se viszi, ha mindig dühöng.”„Most minek örülsz, kislányom, nincs dolgod?”, a gyermek kisebb helyzetekben is hevesebb érzéseket fog átélni. Pechére nem fog tudni ezekkel mit kezdeni.

3. Elismerem az érzéseidet.

Miközben apa és anya elfogadja az érzéseimet, és megtanít engem arra, hogy mit lehet velük kezdeni, aközben látom, hogy a sajátjával mit csinál. Látom, hogy milyen ideges, amikor ezt vagy azt csinálom. Kíváncsi vagyok, mikor jön ki a sodrából. Nem kell iskolásnak lenni, hogy ezt már megfigyeljük.

Minél inkább elfogadom az érzéseidet, minél inkább elkezdünk vele valamit együtt kezdeni, annál kevesebb a konfliktus. Miután folyamatosan kézbe vettük az érzéseinket, sokkal kevesebb konfliktusig jutunk el. Ettől megint könnyebb lesz az élet.

4. Az érzelmi intelligenciát fejlesztő szülő világos szabályokat ad.

Ha világosak a szabályok, tudom, hogy a szüleim mire mondanak igent, és mire nemet. Mindig szabad éreznem, de sosem szabad bántanom a másikat. Ezt tanulom már öt éve. Anya sose bántja apát, de a testvéremet se bántja. És amikor én valami rosszat csinálok, ami neki nem tetszik, akkor sem bánt.

Állandó élményem van erről, és csak ezután mondja ki: „Ne bántsátok egymást!”. Ebben az esetben a nagyon világos szabályokhoz és keretekhez könnyebb alkalmazkodni. Ha világos szabályok és keretek vannak, kevesebb lesz a konfliktus. Hiszen sokkal inkább tudom mérlegelni, hogy meddig mehetek.

5. A személy gyógyít, a kapcsolat gyógyít, a cselekvés gyógyít.

Fontos, hogy szülőként tudjam, hogy sosem fogom a gyermekem elhagyni, mindig meg fogom hallgatni, számít, hogy mi van vele.
El tudom ismerni, ha valamiben figyelmetlen voltam, ha nem vettem észre, hogy neki valami nagyon rossz. Még bocsánatot is tudok tőle kérni. Tudom azt mondani: „Ne haragudj, most tényleg elhanyagoltalak. Nagyon sajnálom.” El kell, hogy jussak a saját fájdalmamig, hogy elhanyagoltalak. Mert ebből fogom tudni, hogy mit kéne csinálnom. Ha nem jutok el a fájdalmamig, meg akarom spórolni ezt a lépést, nem leszek elég érzékeny a másikkal szemben sem.

Ha az a gyerek élménye, hogy így bánik vele az anyukája és az apukája, akkor sokkal inkább fog a szülei kéréseire hallgatni. Érzékenyebb lesz egy ilyen szülővel szemben, és azt fogja mondani: „Egy ilyen szülőre hallgatok. Számít, amit mond. Számíthatok rá, ezért számít, amit kér tőlem.” Emiatt kevesebb lesz a konfliktus.

Egy érzelmileg fejlesztő szülő megengedi a gyermekének az érzéseket, és segíti őt, hogy megtanulja, mit csináljon velük, miután azt is megtanulta, hogy azok mit csinálnak vele. Kap határokat és szabályokat. Ennek az lesz a következménye, hogy épp annyi időt tölt az érzéseivel, amennyit szükséges.

Ezért kreatív lesz, jól beilleszkedik a társaságokba, kevesebb a konfliktusa. Koncentrált lesz, hiszen tud mit kezdeni az érzéseivel. A stressz nem gyűri maga alá. Ezt nagyon szépnek látom.

Hallgasd meg a teljes előadást! Ingyen elküldjük e-mailben.

A fenti egy részlet Pál Feri előadásából, vasárnapi beszédéből. A letölthető hanganyagot elküldjük e-mailben, majd heti üzeneteket, részleteket további előadásokból.

Hozzászólások

hozzászólás