Mit jelent, mikor egy fiút férfivá, egy lányt nővé avatnak? Szeretném a hagyomány gondolatait az evangélium lelkületével összefüggésbe hozni.

A férfi a beavatás során megtanulja, hogy néha el fog bizonytalanodni. Nem mindig lesz biztos abban, hogy képes arra, hogy valamit végigvigyen. Azonban pontosan tudja, mit kell csinálnia, még ha azt nem is csinálja végig. A beavatásban a férfi tehát nem bizonytalan abban, mit kell tennie. Ha egy picit is nyitva tartotta a szemét, fülét, szívét, akkor tudja.

Az evangéliumban nagyon izgalmasak a férfi beavatási helyzetek. Ahogyan Jézus szól Péternek, annyira világosan beszél. „Péter, ez így lesz. Péter, most meg kell mosnom a lábadat. Nézd Péter, te el fogsz engem árulni. Gyere Péter, kövess engem!” Péter számára mindig nagyon tiszta, egyértelmű, hogy miről van szó.

A női beavatás természete nem ez. A legnehezebb része pontosan az, ami a férfi beavatásban nagyon világos. A nő nem tudja pontosan, hogy mit kell csinálnia. Nehogy valaki ezt félreértse, leértékelésnek tekintse. Ez azt jelenti, hogy nem világos, hogy a sok érzés közül, ami benne van, melyikre hallgasson. Melyik igaz közülük? Eltölti a sok vágy, és napi 24 órában ott van benne. De melyik irányba induljon el?

A női beavatás kulcsa a hagyomány szerint az, hogy a nő elkezdi egyre pontosabban érzékelni a belső hangjait, egyre jobban tájékozódik a vágyaiban, érzéseiben, késztetéseiben, gondolataiban. Kidolgozódik benne az, amit kívülről csak nézünk, és azt kérdezzük „Ezt honnan tudtad? Miért pont így csináltad? Hogy volt érzéked ehhez?” És az a jó érzék, ami ott van a beavatott nőben az, hogy kapcsolatot talált a saját belső lényegével.

Gábriel angyal azt mondta Máriának: „Méhedben fogansz, és fiút szülsz.” S Mária azt kérdezi: „Hogy lesz?” A férfinek nem az lett volna a kérdése, hogy hogy lesz, hanem hogy: “Lesz-e hozzá erőm?” Aztán mikor Mária és Márta befogadják Jézust, Márta azt mondja: “Itt sütni, főzni, vasalni, mosogatni, teregetni kell.”, Mária pedig azt, hogy „Szerintem inkább hallgatni kell, ott ülni, fülelni.” Nem lehet pontosan tudni, mit kéne csinálniuk. Amikor Jézus beavatja mindkettőjüket, azt mondja: „Látod Márta, Mária a jobbik részt választotta.”

A női beavatás kulcsa, hogy képes vagyok eligazodni a belső világomban, és a belső középpontomhoz elég közel tudok kerülni.

Ez a férfi gyenge pontja. Az erőssége az, hogy tudja, mit kéne csinálni, de nem biztos, hogy lesz hozzá ereje, föladja. A nők erőssége az, hogy van erejük. Azt nem lehet tudni, hogy milyen irányba használják. Mit csináljak vele? Melyik vágyamnak adjam át magamat? Ez a nagy nehézség. Nagy dolog, amikor egy nő már nem kívülről figyeli, hogy mi a divat, hanem közel kerül a szíve mélyéhez, s abból már pontosan tudja, hogy a meglévő erőit mire érdemes használni.

Mi a felnőtté avatás kulcsa? A gyerek. Az a valaki, aki a világban állva azt éli át, hogy ő a középpont. Egy gyereknek szüksége van arra, hogy megtapasztalja, ő van a középpontban. Ez nagyon hasznos és fontos. Minden gyereknek meg kellene élnie, hogy ő van középen, és mások élnek érte. De ameddig valaki nem képes másokért élni, nem él felnőtt életet. Amikor valaki 30-40-60 évesen mindig a középpontban akar lenni, és mindig azon mesterkedik, hogy a világ őt hogyan segítse, akkor ő egy örök gyerek.

A felnőtté avatás kulcsa, hogy valaki nagyon világosan beavatódik a felnőtt létezésbe, hogy tud és akar másokért élni.

Az a személy felnőtt, aki másokért él. Amikor valaki beavatódott a felnőtt létezésbe, vagyis másokért él, egyszer csak kiderül, amit Eckhardt mester így fejezett ki: “A lelki élet kulcsa nem az összeadás, hanem a kivonás.” Jézus azt mondja: „Föl fogok támadni a halálból. Ez nagyszerű lesz, az életem csúcspontja. Ne mondjátok még el senkinek.” De mi ennek az ára? Az, hogy szenvedni fog, és meg fog halni.

Amikor valaki felnőttként beavatódik Isten országába, elkezdi nagyon világosan látni, hogy föltámadás, örök élet és dicsőség vár rá. De ennek az ára elsősorban nem összeadás, hanem kivonás. A gyerek lelkülete szól arról, hogy körbenéz a világban, és azt keresi, hogy lehetne még többet szerezni. A gyerek lelkületével ránézek az égre, és azt mondom: „Istenem, valószínűleg te vagy a legügyesebb abban, hogy nekem még több mindenem legyen.”

A felnőtt így gondolkodik: „Uram, te azt mondtad nekem, hogy <<Gyere, és kövess engem!>> A kérdésem most az, hogy mit kell ehhez elengednem?” Ezért a beavatott felnőtt azt kérdezi nap nap után: “Mire van szükségem ahhoz, hogy el tudjam engedni, ami akadályoz a téged való követésben?” Ezért mondja Eckhardt mester, hogy a lelki élet kulcsa nem az összeadás, hanem a kivonás.

Ma egy olyan kultúrában élünk, ahol úgy próbálunk fölmenni az égbe, hogy mindig összeadunk. Ezért egy idő után már nem jutunk sehova sem. Nagy dolog, ha megjelenik egy fordulat, és rájövünk, hogy az elengedés a kulcs. Különben sosem lesz az enyém, amire annyira vágyom a szívem mélyéből.

Kedves ismerősömék családjában az volt a szokás, hogy december 25-én étterembe mentek, hogy az édesanyának semmi dolga ne legyen. Hogy átéljék azt, hogy most minden feladat nélkül együtt vannak, és megeszik az ebédet. A fiatalember, akitől a történet származik, megszokta azt, hogy az apja előbb-utóbb így szólt a pincérnek: „Főúr, fizetek.”

Sok év eltelt, ez a fiatalember sem volt már kisfiú. Éppen abban az évben házasodott meg, és ott ült mellette a fiatal felesége. Minden úgy ment, mint előtte 20 évig. Megették a levest, a rántott húst, és nem történt semmi. A fiatalember ránézett az órájára: már elmúlt három. “Az apám ilyenkor már szólni szokott a pincérnek. Ennyire megöregedett?”

Próbált neki jelezni, de az apja önfeledten beszélgetett a többi családtaggal. Egyszer csak a fiatalember eszébe jutott valami, és azt mondta: „Főúr, legyen szíves, fizetek.” Rájött arra, hogy most már rajta a sor, és attól kezdve ő fizetett. Ezt nevezhetjük egy beavatási történetnek.

De nagy dolog, ha végigmegyünk azon, ami a hagyományban és a Szentírásban elénk kerül. Hogy mit jelent férfiként, nőként beavatódni az életbe, mit jelent felnőtté válni, és hogy ennek mi az ára. Amikor valaki rájön, hogy az árat érdemes megfizetni, akkor azt is meg tudja mondani, hogy miért, és kiért.

Hallgasd meg a teljes előadást! Ingyen elküldjük e-mailben.

A fenti egy részlet Pál Feri előadásából, vasárnapi beszédéből. A letölthető hanganyagot elküldjük e-mailben, majd heti üzeneteket, részleteket további előadásokból.

Hozzászólások

hozzászólás